Kesän lämpöä rakastavat ihmiset eivät luultavasti pidä
auringon tunteesta autossaan. Mutta ongelma ei ole vain se, ettei auto jäähdy.
Se on paljon vakavampi. Auton normaali ja turvallinen käyttö on mahdollista
vain, jos asianmukaiset lämpötilat ylläpidetään, mikä varmistaa monien
sisäisten komponenttien koordinoidun toiminnan ja siten mahdollisimman tasaisen
ajon. Liiallinen kuumuus voi vaikuttaa negatiivisesti auton suorituskykyyn,
johtaa vaarallisiin tilanteisiin tiellä ja pakottaa sinut käyttämään paljon
rahaa suunnittelemattomiin korjauksiin.
Onneksi ylikuumenemisen ongelma on melko ratkaistavissa, ja
tässä artikkelissa tarkastelemme lähemmin neljää pääasiallista syytä auton
moottorin ylikuumenemiseen.
Jäähdytysnesteen vuoto
Se, että jokainen auto on varustettu koko lämpötilan
säätelyyn suunnitellulla järjestelmällä, osoittaa jäähdytyksen tärkeyden.
Useita laitteita ja komponentteja, kuten jäähdytysnesteen syöttöputkia ja
jäähdytyspuhaltimia, käytetään lämpötilan vakauttamiseen säätämällä sitä
sopivalle tasolle. Työnesteellä, jota kutsutaan jäähdytysnesteeksi, on valtava
rooli moottorin ylikuumenemisongelman ratkaisemisessa. Se kiertää moottorin
läpi imeen itseensä ylimääräistä lämpöä ja poistaen sitä, mikä on välttämätöntä
pääyksikön normaalille toiminnalle. Yleensä suurimmat ongelmat johtuvat
jäähdytysnesteen vuodosta, joka johtuu putkien korroosiosta ja vaurioista, mikä
johtaa nesteen pääsyyn muihin järjestelmiin. Vuodon tärkein merkki on
nestelammikko (auton pohjan alla), joka on väriltään vaaleaa, ei kuten
bensiiniä. Lisäksi tärkeä merkki on naksahdusäänet, joita kuuluu moottorin
käydessä ja jotka osoittavat, että jäähdytystuuletin ei pyöri. Näiden
toimintahäiriöiden huomiotta jättäminen, joka johtaa lämpötilaindikaattoreiden rikkomiseen,
voi aiheuttaa vakavia vaurioita autolle.
Moottorin ylikuumeneminen viallisen vesipumpun vuoksi
Toinen tärkeä laite, joka auttaa jäähdyttämään ja toimimaan
moottorin oikein, on vesipumppu, joka vastaa jäähdytysnesteen kierrätyksestä.
Vesipumppuun asennettu siipipyörä varmistaa sen pyörimisen ja ohjaa
jäähdytysnestettä, mutta ajan myötä ja usein toistuvan käytön vuoksi siipipyörä
kuluu. Kulunut siipipyörä ei pyöri, joten moottori alkaa ylikuumentua
merkittävästi.
Jäähdytysnesteen jäätyminen
Matalissa lämpötiloissa jäähdytysneste paksuuntuu. Mutta
jotta moottori toimisi oikein, jäähdytysnesteen on kuljettava sen läpi. Siksi
talvella moottori on esilämmitettävä, mutta jos jäähdytysneste ei kierrä
piirissä, auton sisätila on kylmä moottorin merkittävästä ylikuumenemisesta huolimatta,
koska lämmitin ei toimi kunnolla tällaisissa olosuhteissa. Muista käyttää
talvikaudelle suunniteltua jäähdytysnestettä. Muuten moottorin lämpötila on
korkea jopa alhaisissa ulkolämpötiloissa, aivan kuin se olisi uunissa.
Jäähdytysjärjestelmä on tukossa
Tämä ongelma tuo mukanaan myös edellä mainitut ongelmat -
kiertohäiriön ja sen seurauksena moottorin ylikuumenemisen. Jäähdytysnesteen
virtauksen estyminen estää sitä kulkeutumasta tärkeisiin jäähdytystä vaativiin
kohtiin, mikä johtaa moottorin ylikuumenemiseen ja sitä seuraavaan
vikaantumiseen. Tämä voi johtua mineraalikerrostumista tai jäähdyttimen
kennojen tukkeutumisesta, jotka johtavat lämpöä. Lisäksi vieraat esineet,
joiden ei pitäisi olla jäähdytysjärjestelmässä, voivat estää jäähdytysnesteen
virtausta. Venttiilin toimintahäiriö voi myös estää nesteen kulun putkien läpi.
Kaikissa luetelluissa tapauksissa jäähdytysjärjestelmä voi vikaantua
tukkeutumisen sekä siinä olevan nesteen liian korkean paineen ja lämpötilan
vuoksi.
Kommentit
Lähetä kommentti