Siirry pääsisältöön

4 tärkeintä syytä, miksi autosi moottori ylikuumenee

 

Kesän lämpöä rakastavat ihmiset eivät luultavasti pidä auringon tunteesta autossaan. Mutta ongelma ei ole vain se, ettei auto jäähdy. Se on paljon vakavampi. Auton normaali ja turvallinen käyttö on mahdollista vain, jos asianmukaiset lämpötilat ylläpidetään, mikä varmistaa monien sisäisten komponenttien koordinoidun toiminnan ja siten mahdollisimman tasaisen ajon. Liiallinen kuumuus voi vaikuttaa negatiivisesti auton suorituskykyyn, johtaa vaarallisiin tilanteisiin tiellä ja pakottaa sinut käyttämään paljon rahaa suunnittelemattomiin korjauksiin.

Onneksi ylikuumenemisen ongelma on melko ratkaistavissa, ja tässä artikkelissa tarkastelemme lähemmin neljää pääasiallista syytä auton moottorin ylikuumenemiseen.

Jäähdytysnesteen vuoto

Se, että jokainen auto on varustettu koko lämpötilan säätelyyn suunnitellulla järjestelmällä, osoittaa jäähdytyksen tärkeyden. Useita laitteita ja komponentteja, kuten jäähdytysnesteen syöttöputkia ja jäähdytyspuhaltimia, käytetään lämpötilan vakauttamiseen säätämällä sitä sopivalle tasolle. Työnesteellä, jota kutsutaan jäähdytysnesteeksi, on valtava rooli moottorin ylikuumenemisongelman ratkaisemisessa. Se kiertää moottorin läpi imeen itseensä ylimääräistä lämpöä ja poistaen sitä, mikä on välttämätöntä pääyksikön normaalille toiminnalle. Yleensä suurimmat ongelmat johtuvat jäähdytysnesteen vuodosta, joka johtuu putkien korroosiosta ja vaurioista, mikä johtaa nesteen pääsyyn muihin järjestelmiin. Vuodon tärkein merkki on nestelammikko (auton pohjan alla), joka on väriltään vaaleaa, ei kuten bensiiniä. Lisäksi tärkeä merkki on naksahdusäänet, joita kuuluu moottorin käydessä ja jotka osoittavat, että jäähdytystuuletin ei pyöri. Näiden toimintahäiriöiden huomiotta jättäminen, joka johtaa lämpötilaindikaattoreiden rikkomiseen, voi aiheuttaa vakavia vaurioita autolle.

Moottorin ylikuumeneminen viallisen vesipumpun vuoksi

Toinen tärkeä laite, joka auttaa jäähdyttämään ja toimimaan moottorin oikein, on vesipumppu, joka vastaa jäähdytysnesteen kierrätyksestä. Vesipumppuun asennettu siipipyörä varmistaa sen pyörimisen ja ohjaa jäähdytysnestettä, mutta ajan myötä ja usein toistuvan käytön vuoksi siipipyörä kuluu. Kulunut siipipyörä ei pyöri, joten moottori alkaa ylikuumentua merkittävästi.

Jäähdytysnesteen jäätyminen

Matalissa lämpötiloissa jäähdytysneste paksuuntuu. Mutta jotta moottori toimisi oikein, jäähdytysnesteen on kuljettava sen läpi. Siksi talvella moottori on esilämmitettävä, mutta jos jäähdytysneste ei kierrä piirissä, auton sisätila on kylmä moottorin merkittävästä ylikuumenemisesta huolimatta, koska lämmitin ei toimi kunnolla tällaisissa olosuhteissa. Muista käyttää talvikaudelle suunniteltua jäähdytysnestettä. Muuten moottorin lämpötila on korkea jopa alhaisissa ulkolämpötiloissa, aivan kuin se olisi uunissa.

Jäähdytysjärjestelmä on tukossa

Tämä ongelma tuo mukanaan myös edellä mainitut ongelmat - kiertohäiriön ja sen seurauksena moottorin ylikuumenemisen. Jäähdytysnesteen virtauksen estyminen estää sitä kulkeutumasta tärkeisiin jäähdytystä vaativiin kohtiin, mikä johtaa moottorin ylikuumenemiseen ja sitä seuraavaan vikaantumiseen. Tämä voi johtua mineraalikerrostumista tai jäähdyttimen kennojen tukkeutumisesta, jotka johtavat lämpöä. Lisäksi vieraat esineet, joiden ei pitäisi olla jäähdytysjärjestelmässä, voivat estää jäähdytysnesteen virtausta. Venttiilin toimintahäiriö voi myös estää nesteen kulun putkien läpi. Kaikissa luetelluissa tapauksissa jäähdytysjärjestelmä voi vikaantua tukkeutumisen sekä siinä olevan nesteen liian korkean paineen ja lämpötilan vuoksi.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kuinka kytkeä ilmastointilaite päälle BMW:ssä

  Mukava lämpötila autossa on yksi normaalin matkan edellytyksistä. Asettamalla halutun mikroilmaston autoon kuljettaja ja matkustajat väsyvät vähemmän tiellä ja ylläpitävät normaalia terveyttä. BMW-ilmastointilaitteen kytkeminen päälle ja sen toiminnan säätäminen Ilmastointilaite kytketään päälle vastaavalla painikkeella ohjauspaneelissa ja se alkaa toimia vasta moottorin käynnistyksen jälkeen. AUTO-ohjelmassa se kytkeytyy päälle automaattisesti. Jos ulkoilman kosteus on korkea, lasit voivat tilapäisesti huurtua. Automaattiohjelman teho AUTO-ohjelmaa säädetään painamalla vastaavaa painiketta toistuvasti. Nykyinen asetus näkyy ohjausnäytössä 5–6 sekuntia. Ohjelman tehon yksityiskohtaiset asetukset on kuvattu kunkin BMW-mallin mukana toimitetussa käyttöoppaassa. Nykyisen lämpötilan säätäminen Kääntämällä termostaatin nuppia voit säätää lämpötilaa kuljettajan puolella etu- ja takamatkustajien alueella. Ilmaisin näkyy ohjausnäytössä ja toimii oppaana automaatiolle. Param...

Pakoputkesta tulee savua

Suuri valkoinen savupilvi Kun käynnistät autosi kylmänä talviaamuna, olet usein huomannut valkoisia savupilviä tulevan pakoputkista ja peittävän auton takaapäin. Pilvi nousee ylös ja liukenee kokonaan ilmaan. Tällaisen "savun" muodostuminen selittyy sillä, että auton moottori jäähtyy yön aikana ja muuttuu erittäin kylmäksi. Pilvi ei ole koostumukseltaan savua, vaan vesihöyryä, joka tiivistyy kylmän ilman vaikutuksesta. Vesihöyry on bensiinin palamisen sivutuote ja sitä muodostuu kylmissä lämpötiloissa. Mitä matalampi se on, sitä suurempi ja havaittavampi pilvi on. Suuri määrä vesihöyryä pakokaasussa osoittaa hyvää moottorin suorituskykyä. Itse pakoputkiston kannalta sen muodostuminen ei ole hyvä indikaattori. Pitkillä matkoilla, kun moottori lämpenee optimaaliseen käyttölämpötilaan, vesi haihtuu kokonaan. Jos autolla ajetaan lyhyitä matkoja, moottori ei lämpene vaadittuun lämpötilaan, ja vesi jää pakoputkiin ja äänenvaimentimeen, mikä aiheuttaa korroosiota. Sinivalkoista ...

Miten jarrujärjestelmä korjataan?

  Jarrujärjestelmän diagnostiikka Jarrujen diagnostiikkaan kuuluu kaikkien järjestelmän osien tarkistaminen: levyt, palat, neste ja muut komponentit. Tarkan diagnostiikan varmistamiseksi käytetään erityislaitteita ja testejä sen määrittämiseksi, mitkä osat vaativat korjausta tai vaihtoa. Jarrupalojen vaihto Kun jarrupalat kuluvat, ne on vaihdettava. Kulumisen merkkejä ovat hankaus jarrutettaessa, heikentynyt jarrutusvoima ja muita merkkejä. Vaihdettaessa on tärkeää valita laadukkaat palat jarrujärjestelmän luotettavuuden varmistamiseksi. Jarrulevyjen vaihto Jarrulevyillä on myös rajallinen käyttöikä. Kulumisen merkkejä ovat halkeamat, muodonmuutokset tai liiallinen kuluminen. Levyjen säännöllinen tarkistaminen auttaa välttämään vakavia rikkoutumisia ja kalliimpien korjausten tarvetta. Jarruletkujen ja -putkien korjaus tai vaihto Jos jarrunestettä vuotaa letkujen tai putkien läpi, ne on vaihdettava. Tällaiset vuodot voivat merkittävästi heikentää jarrutustehoa ja johta...