Siirry pääsisältöön

Pakoputkesta tulee savua

Suuri valkoinen savupilvi

Kun käynnistät autosi kylmänä talviaamuna, olet usein huomannut valkoisia savupilviä tulevan pakoputkista ja peittävän auton takaapäin. Pilvi nousee ylös ja liukenee kokonaan ilmaan. Tällaisen "savun" muodostuminen selittyy sillä, että auton moottori jäähtyy yön aikana ja muuttuu erittäin kylmäksi. Pilvi ei ole koostumukseltaan savua, vaan vesihöyryä, joka tiivistyy kylmän ilman vaikutuksesta. Vesihöyry on bensiinin palamisen sivutuote ja sitä muodostuu kylmissä lämpötiloissa. Mitä matalampi se on, sitä suurempi ja havaittavampi pilvi on. Suuri määrä vesihöyryä pakokaasussa osoittaa hyvää moottorin suorituskykyä. Itse pakoputkiston kannalta sen muodostuminen ei ole hyvä indikaattori. Pitkillä matkoilla, kun moottori lämpenee optimaaliseen käyttölämpötilaan, vesi haihtuu kokonaan. Jos autolla ajetaan lyhyitä matkoja, moottori ei lämpene vaadittuun lämpötilaan, ja vesi jää pakoputkiin ja äänenvaimentimeen, mikä aiheuttaa korroosiota.

Sinivalkoista savua

Jos auto käynnistyy ja pakoputkista tulee sinertävää savua, se osoittaa, että pieni määrä moottoriöljyä on päässyt sylintereihin. Kun moottori käynnistyy, öljy palaa muutamassa sekunnissa, savu katoaa eikä ilmesty enää. Sinivalkoisen savun ilmestyminen ei viittaa vakavaan ongelmaan, ei ylitä öljynkulutusta eikä ole merkki männän kulumisesta.

Paksun valkoisen savun muodostuminen lämmityksen jälkeen

Valkoisen savun ilmestyminen moottorin lämmityksen jälkeen, kun sen pilvi saavuttaa valtavan koon ja tiheyden, viittaa olemassa olevaan ongelmaan. Paksu valkoinen savu on merkki siitä, että jäähdytysnestettä, josta puolet on vettä, on päässyt moottoriin. Kun moottori lämpenee, sen metalliosat laajenevat. Vakavien moottoriongelmien välttämiseksi on tarpeen vaihtaa sylinterilohkon tiivisteet. Paksua valkoista savua voi esiintyä myös sylinterikannen halkeaman seurauksena. Tämä on vakava ongelma, joka vaatii yhteydenottoa autohuoltoon.

Mustan savun muodostuminen pakoputkesta

Pakoputkesta tuleva musta savu osoittaa, että siihen on päässyt palamatonta polttoainetta. Savua voi esiintyä, kun sylintereihin pääsee suuri määrä polttoainetta sytytystulppien tulvimisen vuoksi. Nykyaikaisissa suuttimilla varustetuissa autoissa sytytystulppien tulviminen voi johtua polttoaineen paineesta tai ruiskutusjärjestelmästä. Tähän voi olla muitakin syitä. Esimerkiksi tehon menetys ja suuri polttoaineenkulutus. Jossain vaiheessa sytytystulpat likaantuvat täysin ja lakkaavat toimimasta. Tämän ongelman korjaamiseksi tarvitset erikoislaitteita, joita on saatavilla autokorjaamossa.

Jatkuva sinertävänvalkoinen savu

Jos moottoriöljyä pääsee jatkuvasti sylintereihin, sinertävänvalkoista savua esiintyy jatkuvasti. Tämä johtuu männänrenkaasta, joka tiivistää männän ja sylinterin välisen raon. Autonsa omistaja, joka on tarkkaavainen autonsa suhteen, huomaa tälle toimintahäiriölle tyypillisen öljynkulutuksen kasvun ja pystyy ratkaisemaan ongelman ajoissa. Jos jätät sen hoitamatta, öljy voi tulvia sytytystulppiin ja ongelmia tulee lisää. Jokaisen sylinterin tarkistamiseen tarvitset erikoislaitteita, eli sinun on mentävä autohuoltoon.

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Kuinka kytkeä ilmastointilaite päälle BMW:ssä

  Mukava lämpötila autossa on yksi normaalin matkan edellytyksistä. Asettamalla halutun mikroilmaston autoon kuljettaja ja matkustajat väsyvät vähemmän tiellä ja ylläpitävät normaalia terveyttä. BMW-ilmastointilaitteen kytkeminen päälle ja sen toiminnan säätäminen Ilmastointilaite kytketään päälle vastaavalla painikkeella ohjauspaneelissa ja se alkaa toimia vasta moottorin käynnistyksen jälkeen. AUTO-ohjelmassa se kytkeytyy päälle automaattisesti. Jos ulkoilman kosteus on korkea, lasit voivat tilapäisesti huurtua. Automaattiohjelman teho AUTO-ohjelmaa säädetään painamalla vastaavaa painiketta toistuvasti. Nykyinen asetus näkyy ohjausnäytössä 5–6 sekuntia. Ohjelman tehon yksityiskohtaiset asetukset on kuvattu kunkin BMW-mallin mukana toimitetussa käyttöoppaassa. Nykyisen lämpötilan säätäminen Kääntämällä termostaatin nuppia voit säätää lämpötilaa kuljettajan puolella etu- ja takamatkustajien alueella. Ilmaisin näkyy ohjausnäytössä ja toimii oppaana automaatiolle. Param...

Miten jarrujärjestelmä korjataan?

  Jarrujärjestelmän diagnostiikka Jarrujen diagnostiikkaan kuuluu kaikkien järjestelmän osien tarkistaminen: levyt, palat, neste ja muut komponentit. Tarkan diagnostiikan varmistamiseksi käytetään erityislaitteita ja testejä sen määrittämiseksi, mitkä osat vaativat korjausta tai vaihtoa. Jarrupalojen vaihto Kun jarrupalat kuluvat, ne on vaihdettava. Kulumisen merkkejä ovat hankaus jarrutettaessa, heikentynyt jarrutusvoima ja muita merkkejä. Vaihdettaessa on tärkeää valita laadukkaat palat jarrujärjestelmän luotettavuuden varmistamiseksi. Jarrulevyjen vaihto Jarrulevyillä on myös rajallinen käyttöikä. Kulumisen merkkejä ovat halkeamat, muodonmuutokset tai liiallinen kuluminen. Levyjen säännöllinen tarkistaminen auttaa välttämään vakavia rikkoutumisia ja kalliimpien korjausten tarvetta. Jarruletkujen ja -putkien korjaus tai vaihto Jos jarrunestettä vuotaa letkujen tai putkien läpi, ne on vaihdettava. Tällaiset vuodot voivat merkittävästi heikentää jarrutustehoa ja johta...