Suuri valkoinen savupilvi
Kun käynnistät autosi kylmänä talviaamuna, olet usein
huomannut valkoisia savupilviä tulevan pakoputkista ja peittävän auton
takaapäin. Pilvi nousee ylös ja liukenee kokonaan ilmaan. Tällaisen
"savun" muodostuminen selittyy sillä, että auton moottori jäähtyy yön
aikana ja muuttuu erittäin kylmäksi. Pilvi ei ole koostumukseltaan savua, vaan
vesihöyryä, joka tiivistyy kylmän ilman vaikutuksesta. Vesihöyry on bensiinin
palamisen sivutuote ja sitä muodostuu kylmissä lämpötiloissa. Mitä matalampi se
on, sitä suurempi ja havaittavampi pilvi on. Suuri määrä vesihöyryä
pakokaasussa osoittaa hyvää moottorin suorituskykyä. Itse pakoputkiston
kannalta sen muodostuminen ei ole hyvä indikaattori. Pitkillä matkoilla, kun
moottori lämpenee optimaaliseen käyttölämpötilaan, vesi haihtuu kokonaan. Jos
autolla ajetaan lyhyitä matkoja, moottori ei lämpene vaadittuun lämpötilaan, ja
vesi jää pakoputkiin ja äänenvaimentimeen, mikä aiheuttaa korroosiota.
Sinivalkoista savua
Jos auto käynnistyy ja pakoputkista tulee sinertävää savua,
se osoittaa, että pieni määrä moottoriöljyä on päässyt sylintereihin. Kun
moottori käynnistyy, öljy palaa muutamassa sekunnissa, savu katoaa eikä ilmesty
enää. Sinivalkoisen savun ilmestyminen ei viittaa vakavaan ongelmaan, ei ylitä
öljynkulutusta eikä ole merkki männän kulumisesta.
Paksun valkoisen savun muodostuminen lämmityksen jälkeen
Valkoisen savun ilmestyminen moottorin lämmityksen jälkeen,
kun sen pilvi saavuttaa valtavan koon ja tiheyden, viittaa olemassa olevaan
ongelmaan. Paksu valkoinen savu on merkki siitä, että jäähdytysnestettä, josta
puolet on vettä, on päässyt moottoriin. Kun moottori lämpenee, sen metalliosat
laajenevat. Vakavien moottoriongelmien välttämiseksi on tarpeen vaihtaa
sylinterilohkon tiivisteet. Paksua valkoista savua voi esiintyä myös
sylinterikannen halkeaman seurauksena. Tämä on vakava ongelma, joka vaatii
yhteydenottoa autohuoltoon.
Mustan savun muodostuminen pakoputkesta
Pakoputkesta tuleva musta savu osoittaa, että siihen on
päässyt palamatonta polttoainetta. Savua voi esiintyä, kun sylintereihin pääsee
suuri määrä polttoainetta sytytystulppien tulvimisen vuoksi. Nykyaikaisissa
suuttimilla varustetuissa autoissa sytytystulppien tulviminen voi johtua
polttoaineen paineesta tai ruiskutusjärjestelmästä. Tähän voi olla muitakin
syitä. Esimerkiksi tehon menetys ja suuri polttoaineenkulutus. Jossain
vaiheessa sytytystulpat likaantuvat täysin ja lakkaavat toimimasta. Tämän
ongelman korjaamiseksi tarvitset erikoislaitteita, joita on saatavilla
autokorjaamossa.
Jatkuva sinertävänvalkoinen savu
Jos moottoriöljyä pääsee jatkuvasti sylintereihin, sinertävänvalkoista savua esiintyy jatkuvasti. Tämä johtuu männänrenkaasta, joka tiivistää männän ja sylinterin välisen raon. Autonsa omistaja, joka on tarkkaavainen autonsa suhteen, huomaa tälle toimintahäiriölle tyypillisen öljynkulutuksen kasvun ja pystyy ratkaisemaan ongelman ajoissa. Jos jätät sen hoitamatta, öljy voi tulvia sytytystulppiin ja ongelmia tulee lisää. Jokaisen sylinterin tarkistamiseen tarvitset erikoislaitteita, eli sinun on mentävä autohuoltoon.
Kommentit
Lähetä kommentti